Montessori a Mindfulness

Uważna nauka

Mindfulness rodzice intuicyjnie skłaniają się ku Montessori.
To naturalne. Ta metoda edukacyjna i uczenia się założona przez Marię Montessori opiera się na uważności.

Dzięki Montessori możesz zapewnić swojemu dziecku środowisko, które spełnia jego specyficzne potrzeby rozwojowe i zainteresowania. Dziecko w naturalny sposób uczy się poprzez aktywność, a jego osobowość rozwija się dzięki wolności.

10 zasad Montessori

Szacunek dla dziecka

Znaczna część filozofii Montessori opiera się na głębokim szacunku dla dzieci. Obejmuje to poszanowanie wyjątkowości każdego dziecka, jego wolności wyboru, ruchu, korygowania własnych błędów i pracy we własnym tempie.

Chłonny umysł

Badania Marii Montessori wykazały, że pierwsze sześć lat życia jest dla rozwoju dziecka najważniejsze. Nazwała tę fazę okresem "chłonnego umysłu", aby opisać zdolność dziecka do wchłaniania informacji z otoczenia jak gąbka. W tym okresie dziecko szybko tworzy wyobrażenie o świecie i buduje fundamenty swojej inteligencji i osobowości.

Wrażliwe okresy

Pracując z dziećmi, dr Montessori zaobserwowała, że przechodzą one przez szczególnie wrażliwe etapy rozwoju, kiedy są najlepiej przygotowane do zdobywania pewnych obszarów wiedzy i umiejętności. Odnosiła się do tych etapów jako "wrażliwych okresów", które zasadniczo opisują okna możliwości uczenia się. Cechy charakterystyczne okresów wrażliwych obejmują: intensywne skupienie, powtarzanie, zaangażowanie w zadanie i znaczące okresy koncentracji.

Nauczanie całościowe

Montessori koncentruje się na rozwijaniu potencjału każdego dziecka poprzez dostarczanie doświadczeń, które wspierają jego rozwój intelektualny, fizyczny, emocjonalny i społeczny. Wszystkie aspekty rozwoju i uczenia się dziecka są ze sobą powiązane i uważane za równie ważne.

Indywidualne podejście

Montessori jest dostosowane do każdego dziecka w oparciu o jego unikalny poziom rozwoju, zainteresowania i potrzeby. Jako uważny rodzic monitorujesz postępy każdego dziecka i aktywnie wspierasz jego dalszy rozwój.

Swoboda przemieszczania się i wyboru

Dzieci uczą się najlepiej, gdy mają swobodę poruszania się, same mogą wybierać swoje zajęcia i podążać za własnymi zainteresowaniami.

Gotowe środowisko

Zapewnij swojemu dziecku starannie przygotowaną przestrzeń do nauki, w której wszystko ma swój cel i miejsce. Istnieje wyraźne pojęcie porządku, które pomaga dzieciom rozwijać logiczne procesy myślowe. Podstawową ideą jest "porządek w środowisku i w umyśle". W tej przestrzeni dziecko może swobodnie rozwijać swoje zainteresowania, wybierać zajęcia i robić postępy we własnym tempie.

Wewnętrzna motywacja

Montessori utrzymuje, że nauka sama w sobie jest nagrodą. W ten sposób dziecko zyskuje poczucie spełnienia, gdy jest w stanie ukończyć ćwiczenie i wykonać je samodzielnie.

Niezależność

Montessori to edukacja dla niezależności. Uważa, że dzieci są naturalnymi uczniami, którzy są w stanie i chcą uczyć się samodzielnie, jeśli zapewni im się odpowiednie bodźce. Ostatecznym celem Montessori jest niezależność.

Samokształcenie

Jedną z głównych zasad metody Montessori jest koncepcja samokształcenia. Opiera się ona na przekonaniu, że dzieci są w stanie i chcą uczyć się samodzielnie, jeśli dostarcza im się interesujących bodźców do nauki.

Niewielki pokój jako przygotowane środowisko

Zapewnienie odpowiedniej przestrzeni, w której dziecko może rozwijać swoją uważność.

Dzieci zdobywają wiedzę poprzez doświadczenie z otoczeniem. Przygotowane środowisko to spokojna i zorganizowana przestrzeń, w której dziecko wie, czego się spodziewać. Umebluj pokój tak, aby było w nim miejsce na ruch, naukę i eksplorację.

Jak urządzić pokój:

Meble

Dziecko doświadcza frustracji w świecie dorosłych. Dlatego dziecięcy pokój należy wyposażyć w bezpieczne meble dziecięce. Wyposaż go w łatwo dostępne, niskie, otwarte półki. Zaprojektuj wnętrze tak, aby zachęcić dziecko do niezależności i samokontroli.

Układ i paleta kolorów

Skup się na czystym, zorganizowanym środowisku z neutralną paletą kolorów. Wykorzystaj w pomieszczeniu jak najwięcej naturalnych materiałów.

Realistyczne wyposażenie

Montessori kładzie nacisk na prawdziwe doświadczenia. Na przykład, ucząc dziecko rozpoznawania zwierząt, należy używać ich prawdziwych zdjęć zamiast pluszowych lub plastikowych odpowiedników.

Wolność i wybór

W przygotowanym środowisku dziecko powinno doświadczać swobody poruszania się, swobody wyboru i swobody czasu. Pokój powinien zapewniać miejsce, w którym może angażować się w swoje zajęcia, kiedy chce i tak długo, jak chce.

Harmonia

W swoim otoczeniu dziecko powinno czuć się komfortowo i bezpiecznie. Poczucie spokoju i harmonii jest niezbędne do nauki, koncentracji i odkrywania.

Przewodnik po uważnym uczeniu się

Dla dzieci od urodzenia do 2 roku życiaPierwsze kroki ku niezależności

W tym okresie rozwojowym dzieci uczą się poprzez poruszanie się, odkrywanie, badanie i nawiązywanie kontaktów. Nauka koncentruje się na umiejętnościach motorycznych, rozwoju języka, rozwoju małej motoryki, umiejętnościach społecznych i radości każdego dziecka.

Czego małe dziecko powinno się nauczyć?

  • Używania prostych gestów
  • Odkrywania przedmiotów na różne sposoby
  • Wybrać aktywność i rozwijać ją
  • Bawić się razem z innymi dziećmi
  • Znać nazwy części ciała, kolory i kształty.
  • Zacząć używać jedno- lub dwuwyrazowych zwrotów
  • Zademonstrować umiejętności niezależności, takie jak samodzielne jedzenie.
  • Osiągnąć kamienie milowe rozwoju fizycznego, takie jak raczkowanie, chodzenie, wspinanie się i skakanie.

Dla dzieci od 2 do 3 roku życia
Rozwój praktycznych doświadczeń

Montessori motywuje małe dzieci do angażowania się w praktyczną naukę, która jest aktywna, samodzielna i oparta na rzeczywistych doświadczeniach. Nauka koncentruje się na rozwijaniu niezależności, umiejętności społecznych, pewności siebie i solidnych podstaw w przygotowaniu do przyszłej nauki.

Czego dziecko powinno się nauczyć?

  • Potrafi rozpoznać typowe przedmioty, części ciała i kolory po nazwie.
  • Rozpoznaje liczby i potrafi liczyć
  • Mówi pełnymi zdaniami, wyraża myśli i uczucia
  • Uczestniczyć w aktywnościach fizycznych
  • Umieć zastosować chwytu "szczypcowego" podczas pisania i rysowania.
  • Wykazuje pewność siebie i dobrze komunikuje się z innymi
  • Potrafi korzystać ze wszystkich zmysłów (wzrok, węch, smak, słuch, dotyk)
  • Wykazuje się umiejętnością rozwiązywania problemów i ciekawością

Dla dzieci w wieku od 3 do 6 roku życia
Wsparcie i opieka w szkole oraz w życiu

W tym okresie rozwojowym niemowlęta uczą się poprzez ruch, eksplorację i nawiązywanie kontaktów. Nauka koncentruje się na umiejętnościach motorycznych, rozwoju języka, kamieniach milowych rozwoju, rozwoju małej motoryki, umiejętnościach społecznych i radości każdego dziecka.

Czego dziecko powinno się nauczyć?

  • Tvořit jednotlivá písmena a číslice
  • Rozpoznává číslice a umí počítat
  • Čte jednoduché věty a tvoří fonetická slova
  • Dokáže napsat a rozpoznat své vlastní jméno
  • Uvědomte si desítkovou soustavu, sčítání a odčítání
  • Zapojuje se do pohybových aktivit a dodržuje pravidla hry
  • Ukazuje sebevědomí a dobře komunikuje s ostatními
  • Umí se soustředit a pracovat samostatně
  • Reaguje na výzvy a prokazuje dovednosti při řešení problémů

Inspiracje Beggs

do nauki i treningu uważności

Każdego dnia zapewnij dziecku wrażenia zmysłowe

Od 3 roku życia dziecko staje się odkrywcą. Uczy się rozróżniać zapachy, dźwięki i tekstury. Zaproponuj mu zajęcia, które stymulują jego zmysły. Możesz zachęcić dziecko do pomocy w zbieraniu owoców w ogrodzie lub ręcznego wyrabiania ciasta w kuchni.

Zachęcaj swoje dziecko do praktykowania uważności

Daj swojemu dziecku możliwość ćwiczenia koncentracji. Wystarczy przygotować proste zajęcie, które zapewni mu rozrywkę. Możesz postawić przed dzieckiem puszkę z mlekiem Beggs i zobaczyć, co z nią zrobi.

Pomóż dziecku nawiązać kontakt z naturą

Zapewnij dziecku możliwość obserwowania, dotykania, smakowania i manipulowania przedmiotami w jego otoczeniu. Następnym razem, gdy będziecie poza domem, zachęć je do zatrzymania się i powąchania kwiatów.

Ćwicz "medytację" podczas chodzenia

Zachęcaj dziecko do chodzenia po liniach namalowanych lub przyklejonych taśmą na podłodze lub chodniku. Wzmocnisz jego koncentrację i poczucie równowagi. Chodzeniu po linii może towarzyszyć muzyka. Dziecko powinno poruszać się w jej rytm.

Pozwól dziecku wybrać aktywność, która sprawia mu radość

Przygotuj dla dziecka ciekawe bodźce, spośród których będzie mogło wybrać aktywność zgodną z jego zainteresowaniami. Może Ci do tego posłużyć uśmiechnięte pudełko Beggs . Jest ono wykonane z kartonowego papieru, który przyciąga małych artystów. Jego wygląd i rozmiar dodatkowo motywuje do tworzenia bardziej zabawnych prac.
Preparat dla niemowląt powinien być stosowany wyłącznie po konsultacji z lekarzem. Sposób użycia i inne informacje znajdują się na opakowaniu.